Olvasóink értékelése: / 3
ElégtelenKitűnő 

A dolog úgy kezdődött, hogy volt kezdetben egy, a neten található spéci tervezésű olajleválasztó, mely a dízel, vagy benzines motor kartergázában található apró olajcseppek leválasztására, lecsapatására hivatott. Erről igen jó dolgokat írtak le, mi szerint ennek alkalmazásával jobban megy a motor, energikusabb, csendesebb és kevesebbet fogyaszt ! Ezt a szerkezetet valaki elkészítette egy, hivatalosan vízszűrőként kapható készülék felhasználásával és átalakításával. Van még ezentúl sok hasonló szerkezet olajleválasztó funkcióval az eredeti leírásban. Szóba került még a cikkben a rézdrót is, mint katalizátor hatású anyag, a kartergázban található olaj átalakításában, tördelésében, a nagyobb molekulák kisebbé való darabolásában és ezáltal a motorban való könnyebb elégethetőségében. Ezek alapján én is beszereztem ezt a vízszűrőt és elkészítettem a leírásnak megfelelően. Vettem hozzá egy szűrőkosarat, amit a teflon szalaggal körültekert, a szűrőházban található műanyag csonk végére rátekertem egy közdarab segítségével , de előtte teletömtem vékony, csupasz felületű rézdróttal.

 

alt

A gázt szilikon csövön vezetem, bár vigyázni kell, hogy ne törhessen meg, de tapasztalatom szerint, megfelelő rögzítés mellett bírja az itt jelen levő hőmérsékletet hosszú úton is. És mindez összeszerelve:

 

alt

Ezt az eredeti változatot be is szereltem a járgányomba (w123-200D felújított motor, kb. 2000km-rel), a szűrő teszthez ugyan nem a legjobb alap, mivel kartergáza alig van jelenleg a motornak . Körülbelül 1000km megtétele után, szétszedve és szemügyre véve a leválasztót, azt tapasztaltam, hogy a szűrőház alján egy csepp olaj sem található, csak a szűrőkosárból és az abban található rézdrót gubancból csepegett némi olaj ! A járgányom viselkedése jelentősen nem változott, sem a hangját, sem a menettulajdonságait, sem a fogyasztását nézve. Viszont menet közben egy érdekes dologra lettem figyelmes mikor már legalább 500 km-t megtettem a szűrővel együtt. A jelenség az volt, hogy alapjáraton, folyamatos haladás és gyorsítás során nem tapasztaltam a visszapillantóból semmiféle füstölését, viszont nagyobb tempóról motorfékes lassítás során kékes-fehéres füstölgésre lettem figyelmes. Arra a következtetésre jutottam, hogy minden bizonnyal a szűrőkosárban levő rézdrót gubancban megrekedt olaja egy részét hajtotta ki a motorfék során jelen levő gázáramlás, ami nem tudott elégni rendesen a hengerekben, innen eredeztetném a fehéres füstölés forrását ! Már a vízszűrős változat megépítése előtt gondolkodtam egy másfajta megoldásban, amihez az alapot az egyik boltban kaptam, miközben próbáltam beszerezni azt a bizonyos vízszűrőt. Az elv az lenne, hogyha gázból folyadékcseppeket akarunk leválasztani, akkor örvénylő gázáramlást kell létrehozni a leválasztáshoz az alkalmazott edényben, vagyis a szűrőházba beáramló gázt meg kellene pörgetni a szűrőház fala mentén. Ehhez a vízszűrő házába a fala mentén kellene bevezetni a gázt, enyhén lefelé irányítva, hogy a ház alja felé tartson a gázáram. A gáz áramlása közben, ha van megfelelő sebesség, akkor az apró olajcseppek a szűrőház falának nekicsapódnak, hozzáragadnak és összegyűlve lassan lecsorognak az aljára. A gyakorlat kicsit más lett, mivel ehhez kicsit át kellett volna alakítani a szűrőházat, amit egyelőre nem akartam így más megoldáson gondolkodtam. Az eredmény az lett, hogy a gázáramot a szűrőházban a falnak nekivezetem, a faltól 3-4 milliméterre végződő cső beszerelésével ! A szerkezet elméleti vázlata:

alt

És a megválaósított változat:

alt

 

Így az apró olajcseppek nekicsapódnak a falnak, hozzáragadnak, majd összegyűlve lecsorognak a szűrő aljára (pirossal bekarikázva), a tiszta gáz pedig a fal mentén elhajolva a kivezető nyílás felé

áramlik tovább.

alt

< Ez a pár csepp olaj (pirossal bekarikázva) kb. 250 km alatt gyűlt össze benne. Tehát az olajleválasztás működik, de a rézdrót jelentőségéről nem tudok nyilatkozni. A járgányba a következőképp lett beszerelve a rendszer:

alt