Olvasóink értékelése: / 19
ElégtelenKitűnő 

Benzines fordulatszámmérő diesel autóba!

A diesel motornál egyik legnagyobb probléma a fordulatszámmérőt meghajtó impulzus kialakítása. Ennek egyik legegyszerűbb lehetősége, hogy a generátorról vesszük le a jelet. Ehhez első lépésként szereljük ki a generátort az autóból. A kiszerelt generátort a képeken látható módon szereljük szét.







A szétszerelt generátor 3 fázisú állórész tekercsének egyik lábáról tudjuk levenni a műszerünket meghajtó szinuszjel impulzust. Ez 15,8V váltakozó feszültség, mivel az egyenirányítók előtt kell kivezetni a generátorból. A képen, látható módon forraszunk rá egy vezetéket, és vezessük ki a generátorház hátoldalán. A vezeték másik végére célszerű egy csatlakozót készíteni, hogy a generátor meghibásodása esetén könnyen kiszerelhető maradjon.





A vezetéket célszerű belebújtatni egy pipolán, vagy gumicsőbe, hogy a mechanikai sérülések ellen védve legyen. A szigetelés sérülése esetén zárlat keletkezhet, ami a generátorunkat, illetve a műszerünket is tönkre teheti. Most már összeszerelhetjük, a generátorunkat és mehet vissza az autóba. Ne felejtkezzünk el a szénkeféket tartalmazó feszültségszabályzó visszaszereléséről sem! A generátorról kivezetett vezetéket csatlakozón keresztül vezessük be az akumlátor mellett található gumiátvezetőn az autó utasterébe.



Vezessük tovább a műszerfal alatt a középkonzolon keresztül egészen a kiszerelt műszeregységhez.







A műszer tápcsatlakozója megegyezik az ablakmosó folyadék szivattyújának csatijával, ezért ha esetleg nincsen kéznél bontóból, könnyen beszerezhetjük. A csatlakozón két pólus található az egyik a generátorról kivezetett "TD" impulzus bemeneti pont, a másik "+"a műszert tápláló 12V kapcsolt (gyújtás) feszültség. Ezt levehetjük a biztosíték tábláról, illetve a műszereket is, tápláló többpólusú csatlakozóval ellátott vezeték kötegről is. Ha ezt a megoldást választjuk, akkor a köteg megbontása után a képen is látható PIROS-KÉK vezetékre kell rácsatlakoznunk, és innen kell a ráforrasztott vezetékünket a csatihoz vezetnünk.



Elkészült az új csatlakozó, most már van tápfeszültségünk, és impulzusunk is. A műszernek szüksége van negatív (test) pontra de ezzel nem kell jobb esetben foglalkozni, mivel a többi műszeren keresztül kap testet. Végeztünk a munkánk könnyebbik részével, most jöhet a fordulatszámmérő átalakítása!
Ha elég elszántak vagyunk, akkor bontóból, de inkább az Ebay-ról könnyen beszerezhető a w123 Mercedes benzines fordulatszámmérő.



Első lépésként vegyük le a mutatókat. Ez szerencsés esetben kézzel, illetve például villával óvatosan alányúlva könnyen megoldható



Folytassuk a számlap eltávolításával amit, a skálát rögzítő 3db csavar kicsavarása után tudunk megoldani.



Most már hozzáférünk a nyáklapot rögzítő csavarokhoz, aminek eltávolítása után az könnyen kifordítható. Vigyázzunk a műszerhez csatlakozó vezetékekre, illetve a mérőműszer tengelyére.





Ezekre a műveletekre azért van szükség, mert így már hozzáférünk a képen is látható 220nf-os kondenzátorhoz. Ezt a kondenzátort kell kicserélnünk egy 47nf-ra.

Magyarázat:
Mivel a generátor több impulzust adott, mint a megszakító ezért az alapjárati fordulatszám beállítása nem volt lehetséges. 700-as fordulatszámnál a műszer kb. 3800-at mutatott, amit a műszeren található hitelesítő pótméter segítségével is csak kb. 2800-ra sikerült levenni. A megoldást az IC előtt található kondenzátor megváltoztatása jelenti. A kapcsolási rajz, és a műszer működésének megismerése után. Amúgy ezzel a művelettel bármilyen benzines fordulatszámmérőt (230-280), bármelyik típusú (230-280cm3) benzines autóba beszerelhetjük.
De mi térjünk vissza a diesel autónkhoz, és cseréljük ki a kondit! Most érkeztünk el munkánk legnehezebb részéhez. El kell készíteni a 6000-ig számozott skálát.

Ez történhet úgy:

  • bontóból szerzünk egy diesel skálát (reménytelen)
  • az általam elküldött skálát kinyomtatjátok egy öntapadós papírra és ráragasztjátok az eredeti skálára
  • 124 diesel skálát rágányoljátok (szerintem elég csúnya lesz)
  • az eredeti skála másik oldalára szitanyomási technológiával lehet elkészítetni a diesel skálát



Én a legutóbbi megoldást választottam: Sok-sok nagy szitanyomó műhely elutasítása után végre rátaláltam Lukács László szitanyomó mesterre. Akinek külön köszönetet mondanék, és csak ajánlani tudom mindenkinek, mivel ő volt az egyetlen, aki elvállalta ezt a precíz munkát.

Ha elkészült a skálánk, akkor nincs más hátra, mint a műszer összeszerelése. Csavarozzuk vissza a nyáklapot, majd a skálát, rögzítő csavarokat. Végezetül helyezzük vissza a mutatókat. Elkészültünk a W123 diesel Mercedes fordulatszámmérő műszerrel! Szerintem az eredmény magáért beszél!



Mielőtt végleg a helyére kerülne a fordulatszámmérő el, kell mennünk egy diesel szervizbe, hogy a hitelesítsük műszerünket. A kialakított csatlakozónkat párosítsuk a műszerhez, a házra most egy vezetéket kell kötni, amire "testet" kapcsolunk. A szervizben az előtöltés mérő műszerrel könnyen meghatározzák nekünk az alapjárati fordulatszámot, amihez pontosan hozzáállíthatjuk a fordulatszámmérőnket. A hitelesítő pótméter a műszer bal oldalán található.







Következhet a beszerelés! Remélem a műszeregység kiszerelése senkinek, nem okoz problémát, csavarjuk le az olajnyomás vezetékét, a kilométerspirált, húzzuk le a csatlakozókat, és végezetül hátulról óvatosan toljuk ki az órákat. Csavarozzuk ki az órát tartó négy csavart, és óvatosan emeljük ki. Most végre behelyezhetjük a behitelesített fordulatszámmérőnket.





Csavarozzuk vissza a csavarokat, és mehet vissza a műszeregység a helyére!



Csatlakoztassunk mindent vissza a műszerre, különösen az olajnyomás mérő vezetékére ügyelve!



Remélem sikerült egyszerűen, és érthetően leírnom a beszerelés, illetve az átalakítás részleteit. Ha kérdésetek van, akkor a klub oldalain, illetve az emailen szívesen válaszolok mindenkinek. Külön köszönetet szeretnék mondani Németh József mérnökúrnak, aki a műszer átalakításában nyújtott nagy segítséget, illetve mindenkinek, aki szakmai tudását adta a munkámhoz.