Olvasóink értékelése: / 14
ElégtelenKitűnő 

Üzemanyagszint jeladó felépítése és javítása, tisztítása

Így néz ki maga a jeladó, a tankból kivéve:



A kép bal oldalán látható a teteje a tankba rögzítő csavarmenettel, a jobb oldal felöli vége pedig a tank aljától pár centire található, az alatta levő üzemanyag mennyiség, a tulajdonképpeni tartalék, vagyis, amikor már a szintjelző teljesen üreset jelez, mert az üzemanyagszint már az aljánál van, az úszó leért a henger aljára, azzal zárja rövidre a tartalék jelző érintkezőit és ekkor kezd tartalékot jelezni. A tartalék 7-7.5 liter (200-280), a 100 literesé pedig 10 liter.
A jeladó tetején található kontaktusok:



1: földpólus (GND), 2: tartalék jelzőhöz, 3: mérőműszerhez

A jeladó szétszerelése:



A jeladó legalján található egy lapos anyacsavar, amiben van két mélyedés, ezt vagy egy célszerszámmal, vagy némi ügyességgel lehet leoldani. Felette található egy fém tárcsa, a felett pedig egy labirintus mintát tartalmazó műanyag korong, amin keresztül csak lassan tud áramolni az üzemanyag a jeladóba, ezáltal kiküszöbölve az üzemanyag szint menet közbeni lötyögésből adódó hullámzását. A henger oldalának felső részén pedig egy apró, milliméter méretű furat található, ezen áramlik a levegő ki és be a hengerbe. Az alumínium hengerből felfelé lehet kihúzni a jeladó belsejét, ahol található a vázon rögzítve az ellenállás huzal és az úszó és.

Így nézett ki az én jeladóm, mikor szétbontottam (28 éves járgány):



A szétbontás után egy jó adag olajiszap volt az alján, megspékelve homokszemcsékkel !
És a belseje:



1:csatlakozások, 2: tömítő gumigyűrű, 3: a tankba rögzülő csavarmenet, 4: ellenállás huzalok, 5: tartalék jelző lakkszigetelt vezetéke, 6: úszótest, 7:műanyag és tartókeret (váz), 8: a tartalékjelző érintkezői, 9: az úszó alján található érintkező gyűrű, 10: az úszó ellenállás huzalt közrefogó érintkezői, sárga vonal: a tank teteje

Tartalékjelzés: az úszó ráül a tartalékjelző érintkezőire és az úszó alján levő érintkező gyűrű összezárja a két érintkezőt, ezáltal a tartalék visszajelző kontrollámpát a földponthoz kapcsolja.

Mérőműszer: a kétoldalt végigfutó ellenállás huzal teljes ellenállása kb. 60 Ohm, ezt csökkenti az úszó felfelé való mozgása azáltal, hogy a rajta található, a huzalt közrefogó két, összekötött érintkező, a huzal egyre rövidebb szakaszát zárja közre, így egyre csökken az ellenállás érték, növekszik a műszer földponthoz való kapcsolódása, ezáltal a műszer mutatója több üzemanyagot jelez. Az én esetemben a tartalék jelző lakkszigetelt vezetéke valamiért le volt szakadva és fel volt csavarodva az ellenállás huzalokra, mondjuk tartalékot már régóta nem jelzett! Az ellenállás huzalok ki voltak csúszva az úszóban levő két érintkező közül, ahhoz képest még mért is, csak néha ugrált. Az elszakadt drót és az érintkezők helyretétele és egy kiadós pucolás után most rendesen megy, és tényleg jelez tartalékot, mikor már a mutató egyáltalán nem jelez üzemanyagot.