Olvasóink értékelése: / 5
ElégtelenKitűnő 

Zajlap

Adott egy teljesen homokfújt kasztni, egy igazi bádogdoboz. Gyárilag természetesen benne van az aljában a bitumenes sziegetelés, de mint ahogyan azt a homokfújós vállalkozónk mondta: rohadt egy meló volt, de kijött. Szóval mi a megoldás? Zajlap.

Sok féle zajlap létezik és mivel nem vagyok szakértő, ezért nagyon nem okoskodok a dologban, kettőt megemlítek aztán kész. Az egyik az olcsóbb verzió, melyet sok helyen lehet kapni, 50x50 vagy 60x60 méretű lapokban. Nem rossz, de ez a megoldás inkább az ilyen kis helyekre való bebujkálásoknál előnyös. Én a drágább, ámbár egyesek szerint a legjobb megoldást választottam: Dynamat Original. Ez 1,46x0,86 méretű lemezekben leledzik összetekrve egy kis dobozban. Ára dobozonként (3,3 m2) 26-35.000 Ft között mozog kereskedőktől és kedvezményektől függően.

Eszközök:

  • kis seprű, ecset, lapát, kompresszor, porszívó
  • alkohol
  • hőlégfúvó pisztoly
  • görgők (a gyári Dynamat gumigörgő sem rossz, de olcsó és jó megoldás egy sima tapétázó kemény és egy szivacshenger
  • jó éles szike
  • újságpapír
  • alkoholos filc



Első körben célszerű az autót kitakarítani teljesen, hogy a zajlap felragadjon a felületre. Porszívó, kisecset, stb. segítségével távolítsunk el minden koszmoszt a padlólemezről. Kis résekből kompresszorral fújassuk ki, majd porszívózzuk fel. Zsírtalanítsuk a felületet, bár ha ez elmarad, szerintem semmi nem történik vízszintes felületeknél, mert a hőpisztoly hatására olyan szinten odaragad a lemezhez a bitumenes ragacs, hogy az életben fel nem jön onnét. De legyünk precízek és zsírtalanítsunk, mert a fenti megállapításra mi is csak a végén jöttünk rá. :)))




Ha megvan a takarítás, akkor jöhet az újságpapír. Valami elemebaj folytán újabban egyre kisebb újságokat csinálnak, így elég nehéz megfelelő lepedőt találni a szabásmintákhoz (Emlékszem szüleim még úgy olvasták annak idején a hírlapot, hogy apa fogta a bal oldalát, anya a másikat és még vagy ketten be tudtak volna kapcsolódni, mert akkora volt a cucc). Szóval helyezzük be az újságpapírt, majd rajzoljuk rá a méretet. Kis dudorokat és egyéb akadályokat nem kell számításba venni, mert jól idomul a lap hő hatására. Ha megvan, akkor értelem szerűen a negatívját rajzoljuk át a zajlap védőfóliás oldalára. Jöhet a szike és kivágjuk, majd bevonszoljuk a kocsiba.



Szedjük le róla a védőfóliát és ragasszuk a helyére. Nézzük meg, hogy mindenhol nagyjából ott van e ahol kell és ha igen, akkor nyomkodjuk rá a felületre. Ekkor már megragad és helyén marad. Jöhetnek a görgők és a pisztoly.



A gyári görgő (Dynamat Tools) ilyen gumihenger, ami tökéletes a dologhoz. De hibátlan a sima egyszerű kemény, illetve a piciszivacsos henger is. a W123 padlólemezén azonban vannak olyan merevítések és egyéb hornyok, ahová egyik sem jó, itt azbesztkezűek dolgozhatnak ujjal, vagy érzékenyebbek kesztyűben. Melegítésnél vigyázzunk, hogy ne hevítsük túl, mert akkor elkezd odaragdni mindenhez és lejön a felső réteg róla. Eltüntethető a nyoma, de ott már vékonyabb lesz a lemez. Próbálgatni kell a melegítés részét, mert nem látszik az anyagon, hogy túlhevült lenne. Pl. a sima bitumen lemez gyöngyözni kezd, ez nem. Vagy semmi nem csinál, vagy ha horony felett vagy, akkor elkezd felpúposodni. Szóval egy a lényeg, nem kell nagyon megforrósítani, legjobb ha még kézzel meg bírod fogni, akkor is nagyon jól idomul már!



Az illesztéseknél, átlapolásoknál tökéletesen el lehet dolgozni a felületet, ha nem akadály a vastagság, akkor nyugodtan fedjük egymsára a rétegeket. Miután kihűlt a cucc érezhetően más a hangja, mint a sima fedetlen lemeznek.



És egy jótanács: ne engedjétek be a kutyát a műhelybe, mert a meleg bitumenlapra úgy odafekszik, hogy nem lehet lerobbantani sem róla. :)))

SGabo