Olvasóink értékelése: / 7
ElégtelenKitűnő 

Hidrogénhajtás:

1983 elejétől kezdődtek a próbaüzemek. 2.3 és 2.8 motor, hidrogéntároló a csomagtérben (T karosszéria). Ebben a tartályban titán-hidrid szemcsék vannak, amelyek elnyelik a hidrogént, így a tank kapacitása a hidrogén viszonylagosan nagy helyigényéhez mérten javul. Hátrány: A tank tömege a normál tank többszörösére nő, ill. ezzel együtt sem túl nagy a hatótáv. A tankolás kb. 10 percet vett anno igénybe. A hidegindítás -20C-ig nem okozott problémát.

2.3 motor (M102): A gázos autókhoz hasonló keverékképző, szívócső-befecskendezés, tiszta hidrogénüzem (más források szerint ez egy City-Bus volt szóval buszból épült, nem w123-ból, ami a hidrogén helyigényét tekintve nem elképzelhetetlen. Lehet hogy W123 csak az alábbi, kevert üzemben működtek?)

2.8 motor (M110): vegyes benzin-hidrogén üzem. Alapjáraton tiszta hidrogénüzem, majd a terhelés függvényében elektronikusan szabályozott keretek között egyre nagyobb arányú benzin hozzáadása, teljes terhelésnél már 100% benzin. Eredmény: kedvezőbb kipufogógáz összetétel, 20% fogyasztáscsökkenés.

 

 

 

 

Elektromos hajtás:

1983 elejétől zajlottak a próbautak, T karosszéria, csomagtere 600(!) kg Ni-Fe akkumulátorral töltve. Motorterében a hajtómotoron és a villamos vezérlésen kívül 2 hengeres benzines segédmotor (ha kifogyna a villamos energia), szervoberendezések motorja, ill. benzinkályha (fűtéshez, mivel nincs a motornak hulladékhője)

Villanymotor teljesítménye: 41 LE, egyenáramú, mellékáramkörű.

Hatótáv: max 100 km. (nnna, ezért a segédmotor)

Max seb.: 80 km/h (muhaha)

„Tankolás”: 220V hálózati feszültségről

 

Gázüzem:

1982-től kérésre a 200-as motort kettős benzin – földgáz üzemanyag rendszerűre alakították át gyárilag. Az üzemanyagváltást az utastérből kapcsolóval lehetett vezérelni. Az autónak kifejezetten ide kifejlesztett gáztankja volt, amely lehetővé tette a normál csomagtér méret megtartását. (…tehát ez sorozatgyártású volt. valaki tud erről többet…?)

Alkohol (metanol):

1979 – ben a német szövetségi minisztérium indított egy kutatási projektet „Alternatív energiaforrások a közúti közlekedésben” néven. A Mercedes-Benz is részt vett a programban, a különböző típusú autókat Berlin utcáin használták - többek között egy 230-as is (megj.: ha a képen a 230 van akkor miért van a képen egy 280-as? Eszerint több ilyet is építhettek).

Ahogy elnézem, mindent kipróbáltak anno. Már csak az üzemanyagcella meg a napelem hiányzik J. Ha valaki a gázturbinát hiányolná, volt olyan is – de az nem W123-on alapult, erre egyedi járgányt építettek a Mercedesnél a 80-as években.

Mi magyarok más utakon járunk. Étolaj, napraforgóolaj, motorolaj, alkohol hébe-hóba…

 

-jacika-