Szelepszár szimmering csere képekkel
Szelepszár szimmering csere dízelen
Elhatároztam, valamilyen módon megszüntetem a gép borzasztó füstölését. Mivel már többen segítettetek abban, mi okozhatja a problémát, és leginkább szelepszárszimmeringre gyanakodtunk, hosszas töprengés után arra gondoltam, nekiállok, és meghebrigálom. Nem nagyképőség, de nem csak önbizalmam volt, hanem néhány motort már bütyköltem, javítottam, igaz, akkor még tavasz volt!
Lényeg: vettem szimmeringeket (utángyártott, kispesti Mercibolt, 275 Ft/db) és Perényi Petiéknél a Meteorban szelepházfedél tömítést, (kb 850 Ft) és egy nagy lélegzetet.
Mivel szelephézagot már állítottam, a szelepházfedél lebontása már rutinművelet volt. Aki már eddig eljutott, annak ez a kép tárult a szeme elé (a felvételek nem tökéletesek, 2 megapixeles telefonnal készültek):
A szelepházfedél levétele után látjuk a fölső képet
Ezek után sasolás, megoldható-e a dolog anélkül, hogy a vezérműtengelyt le kelljen bontan. A 123 szervzkönyve szerint a szelephimba tengelyek minden gond nélkül kivehetők, ha a vezérműtengelyt olyan állásba tekerjük, hogy ne feszüljenek be a himbák. A következő képen látható a 4-es 5-ös henger himbacsoportja, még kiszerelés előtt. A két inbuszcsavart kell kivenni, és a bakokat kicsit megfeszítve a szerkezet könnyen kiemelhető!
Már a képből is látható, a kiszerelés nem okoz gondot, hely van annyi, ami pont elég arra, hogy mindent jól lássunk, mindenhez hozzá lehessen férni. A bakokat miután levettem, az alsó kép tárult elő. Itt már egyértelmű, hogy a művelet nem igényel speciális képzést, aki kicsit figyelmes, és nem teljesen fakezű, meg tudja a szimmeringcserét csinálni.
Az anyák levételéhez 2 db 14-es viláskulcs szükségeltetik, illetve egy harmadik, amivel a szeleprugó-tányért rögzíteni lehet (franciakulcs-méret). Ennek nem tudom a méretét, én egy combos csavarhúzóval tartottam pozícióban. Ezeket azért írom le, mert szelephézag állításakor is ezek a szerszámok szükségesek. Az egyik 14-es kulcsot –már a szelepállításhoz- vékonyra köszörültem, és Z alakban mehajlítottam. Ugyanis amikor a szelephimba bakok fönt vannak, a hozzáférés eléggé korlátozott. Rendkívül fontos, hogy az anyák és a rugótányér levételekor a dugattyú fölső holtponton legyen, nehogy a szelep beessen a robbanótérbe!Megjegyzem, az első két szimmering cseréje után nem néztem meg, hogy a következő henger holtponton van-e, természetesen nem volt tök fönt, el is tűnt a szelepszár, ahogy a nagykönyvben meg van írva! A műbillentyűm majd kiakadt, víz kivert! Bedugtam egy inbuszkulcsot, még a szelepvezetőben volt a vége, kis forgatással kibújt a drágám!
Ezen a fölső képen már látható a lényeg, de már a régi szimmering nincs fönt.
Minden egyes szelep szimmeringcseréjét nem írom le, hiszen a történet egyforma!
Kilenc sikeres műtét után, ami végülis időben sm nagy durranás, jött a feketeleves! Ez az, amit mind a mai napig nem tudok földolgozni, illetve megemészteni.
Az 1-es henger kipufogószelepének szimmeringjét pattintottam volna le, mikor látom, emelkedik a szelepszár vezető is!!! Fasza, de mi a túrótól?
Jól látható a következő két képen, hogy nem válik el a vezető a simmeringtől! Ráadásul, így ki sem emelhető, mert kicsi a hely! Az alsó képen jól látszik, hogy ott lóg a szimmering nyakán a szelepszár vezető. Akkor még nem gondoltam, hogy az ennél kicsit hosszabb!
Megforgattam a főtengelyt, hogy menjen le a szelep annyira, hogy ki lehessen venni azt a torzót. A kép már ezt a helyzetet mutatja. Mikor kivettem belenéztem, másodszor akadt ki a billentyűm, másodszor vert ki a víz! A szelepvezető el van törve!
A második képen egyértelműen látszik a beletört csonk, mert a „talpcsapágyat” kiszedtem. Jól kivehető, hogy ezt csak a hengerfej lebontása után lehet kiszedni, új vezetőt berakni! Nem beszélve aról, hogy a felverődésből látszik, nem 10 km-t mentem már így csórikámmal! És ekkor mondtam azt, arra a napra vége a szerelésnek! Föladom, vagy valami fumányságot (magyarul gányolást) meg fogok álmodni. Szpatty lett a vége, de előtte anyázás gazdagon.
Az álmatlan éjszaka ötletei:
· vállas pesely esztergáltatása, ami a “talpcsapágy” alá megy a vállával, és helyán tartja a szelepvezető fölső részét
· hegesztéssel rögzíteni a fölső csonkot
· nagyon szoros illesztéssel perselyezni a talpcsapágyat, hogy megtartsa a szelepvezetőt
A lehetőségeket mérlegelve a harmadik megoldásnál maradtam.
Végülis –ezzel a hiányossággal- üzemképessé tettem a motort, gondos szelephézag állítás után pöccre indult, ketyeg, mint egy 300-as szívódízel Merci. Még füst van, de ennek két okát látom: az illesztett vezető azért nem 100%-os megoldás, valamint még a szimmeringeknek meg kell szokniuk a szelepek szárait!
Hát nem túl röviden, de ennyi, ami a történet volt.
Javaslat, jótanács:
· akinek ilyen gondja van, bátran vágjon bele egy szimmeringezésbe, nem nagy durranás, ha nincsenek olyan problémái, mint nekem
· javaslatom, CSAK eredeti cuccost szereljetek be, hiszen az a megbízható
Lóribá
A szelep hengertérbe esésével kapcsolatban: dugattyú löket 92 mm, szelepszár hossz: 132 mm, elvileg nem eshet bele! Azért inkább legyen mindíg fölső holtponton!
A változó betűméretekért elnézést, de azt nem tudtam korrigálni!