Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 

A W123-as Mercedes Benz személyépjármű ajtókédereinek felújítása.

Én is csak tapasztalatból tudom, hogy a legtöbb W123-as ajtajainak gumikédere az évek során igen leharcolt állapotban vannak színte kivétel nélkül. Természetesen Több alternatíva létezik ennek a helyzetnek megoldására:

- A gyári alkatrész beszerzése ami igen csak húzós lehet egy Magyar ember pénztárcájának (kb 25.000ft/db)
- Utángyártott kéder beszerzése ami sok esetben (gyártótól függöen) hanyag minőségnek tudható be (4.000-10.000ft-ig/db)
- Egy jó állapotban lévő w124-es ajtókéder beszerzése (tuljadonképp a cikkem is ezt a fejezetet fogja taglalni)

 

Hogyan is lehet kamurestaurálni egy W123-as gépjármű ajtajain található gumikédereket olcsón, ráadásul nem is hozzá passzló alkatrészből? Uraim, megosztom titkomat melyet már páran tudnak is tehát nem is olyan nagy titok ez, lássunk is hozzá;

- Első lépésként be kell szerezni 4db jó állapotú w124 gumikédert bontóbol vagy egyéb helyről, ha kombira rakod fel akkor kombiét, ha szedánra akkor szedánét (első ajtó ugynaz)

Beszerzési ára kb 1.000-4.000ft-ig/db

- második lépésként felsorolom a szükséges hozzávalókat;
- sniccer és olló
- csavarhúzó
- 7db patent ajtónként (w123 típushoz)
- Keményebb műanyag lapocska (ezzel kell majd a kédert berakni rendeltetési helyére)
- Kalapács
- Régi ajtókéderek

Először is ha minden megvan igyunk meg egy sört, utána nyissuk ki a személygépjármű ajtaját és egy kisebb csavarhúzóval az ajtóhatároló csapszegének zégergyűrűjét húzzuk le, majd a csapszeget üssük fel alulról a kalapáccsal majd felülről egy fogó segítségével távolítsuk el azt. Így az ajtó már túlnyitható, és a szerelés is könnyeb lesz.

Megjegyezném, hogy a régi ajtókéderrel óvatosan kell bánni mert szükség lesz még az első részére úgyhogy ne cibáljuk le annak fényében, hogy úgy is egy jobbat rakunk majd fel.

A régi kéderek eltávolítása; Tudtommal kétfajta ajtókéder létezik a w123-hoz, a különbség ott mutatkozik, hogy az ajtókéderek patental vannak rögzítve az ajtó elején körbe az ajtóhatárolónál+alatta és felette is, de újabb szériásnál a szorítópatentek és a gumi között van egy aluminium lemez is , és a gumi profilja is más ezen a részen, de ettől függetlenül bármelyik használható a feladatra. Tovább haladva hogy a kédret le tudjuk szedni le kell szedni az ajtók elején lévő patentokat! Le is csíphetjük ha vettünk újakat, bár a régi nehezen lesz menthető és nem is fog rendesen fogni többé ha azt visszarakjuk. Majd fokozatosan leválasztjuk a kédert az ajtóról. Az alábbi kép mutatja hogy a W124-es és a W123-as kéder melyik részére lesz szükség Szóval ennek fényében vigyázzunk mindkettőre!

A kisebbik darab a W123-ból szükséges; felül az utolsó patentheylétől kb 3-5 cm-re

elővágjuk, valamint alul a fordulástól kb 3 cm-re színtén elvágjuk, így kinyertük a számunkra szükséges darbot a régi kéderünkből. Általában ezek a darabok még épen szoktak maradni a haldoklóban lévő kéderből.

A frissen beszerzett W124-es darabot a pirossal jelzett vonalnál elvágjuk, így az a kis 3-szög darab kiesik és amúgy is szükségtelen. Közel raktam a két vágási pontot egymáshoz, mindenkinek megadva az esélyt hogy az első darabot tökéletesen be tudja majd szabni.

Ha ezzel a művelettel megvagyunk jöhet a felrakás majd összeollózás;

Először az ajtó első részét takarítsuk meg majd zsírtalanítsuk, ugyanígy járjunk el a gumival is. Ezáltal jobb lesz a tapadás amikor patentokkal rögzítjük majd.

Elővesszük a patentokat és felrakjuk előre a megmaradt w123 kéderünket, és a patentokkal helyére rakjuk, Ha újabb fajta kéderünk van akkor a lemezzel együtt,, és alúl a forduló-sarokba is behelyezük szépen. Vágni még nem kell,most jön a w124-es kéder felrakása;

A képen látható „B” pontból fogunk kiindulni, nem kell aggódni kicsit nehéz lesz bepréselni a helyére, de menni fog. Ha ezzel megvagyunk akkor elindulunk pl.előre és szépen a kis műanyag lapkával elkezdjük betolni az ajtónútba ameddig annak helye megvan. A kédert kissé tömörítve, hogy kellő hosszúsága akkor is megmaradjon ha netán mozdulna vagy hidegre zsugorodna kicsit.

Ezután A sarokpontból elindulunk hátrafele és szépen pakoljuk a helyére majd kanyaodunk alulra és ott is végigvezetjük,itt is lehet zsugorítani anyag van bőven,

de túlzásokba se essünk mert akkor kieshet a felhalmozott feszültségtől!

Tapasztalatom azt mutatja, hogy ha az alsó része cserélve volt az ajtónak akkor esélyes lehet hogy a nútot kicsit szűkíteni kell talán 1mm-t de nem biztos ( Aki fél az nyugodtan próbálja fel előbb mielőtt szétvágná haldokló kéderét.

 

Ollózás: alul csak simán egyenes vágással van toldva nincs benne semmi extra.

(van aki azt mondta hogy egymásba lehet dugni de nekem nem sikerült).

Felül a két találkozási pontnál úgy oldottam meg hogy a W123-as kéderre futtattam rá a felülről érkező W124 kédert, melyet hegyes szögben megvágtam, így amikor bezárom az ajtót ráfordul ill. ráfeszül a régire és tökéletesen zár és a víz is faszáúl elfolyik az ajtó külső része felé (nem tudom számít-e J ) Nem a legszebb látvány, a gyárihoz képest, de nálam a funkció ebben az esetben előnyt élvez.

 

A következő képen látszik, hogy alul is tökéletesen szigetel nem enged át semmi szemetet-vizet. Ez a kép felrakás útán úgy kb 2 évvel készült.

 

Remélem hasznát vesziktek, és kívánom használjátok egészséggel és csöndes zajmentes utazást kívánok mindenkinek ! Ha valamit kihagytam vagy kérdése van bárkinek, Szívesen állok rendelkezésére!

Sydor.