A W123 rugói
Minden, amit érdemes tudni, vagy tudni lehet a W123 modellcsalád rugóiról
Egy sokat emlegetett kérdés: milyen rugó kell az én autómba. Innentől már egész másról szól a dolog, hiszen ha a gyárit valaki nem engedheti meg magának, akkor marad az utángyártott, annál pedig a kérdés módosul, "milyen rugó van"-ra és a gyári 32 féle lehetőség azonnal lecsökken 3-ra. Innentől pedig mindenkire rá van bízva, hogy az igényeinek és felszereltségének megfelelően az eredetihez legközelebb állót válassza ki és építse be.
Az eredeti rugótekercsekről sok adat létezik, mindenféle színkódokkal és méretekkel, a cikkben ezek lettek összefoglalva.
Nézzük elsőként a sznkódokat. Kétféle színjelölés van, az egyik a rugó közepén, a másik a legalsó tekerésen van felkenve. A középsővel gyakorlatilag nem kell foglalkozni, az csak a rugó gyártóját jelöli, nekünk az alsó a fontos. Mind az elsőnél, mind a hátsónál ugyanaz a jelentés:
piros - rövid rugó
kék - hosszú rugó
A fent említett és az alábbi táblázatban látható sok méretet a rugók fölé helyezett gumitányérral tudjuk szabályozni, így gyakorlatilag egy autóba rengeteg féle passzolhat, csupán az alátéttel kell variálni.
A rugó teljes hossza a legalsó nem lapított hajtás legalsó sarkától a felső lapított síkig értendő, az anyagvastagság magának a rugóacélnak a vastagságát jelöli, míg a tekercsátmérő a rugóacél tengely-tengely távolságát adja meg.
cikkszám | rugóút 100kg terhelésnél | anyagátmérő | terheletlen rugóhossz |
Első rugók | |||
123 321 21 04 | 23,3 | 14,75 | 447 |
123 321 26 14 |
17,45 |
16 | 442 |
123 321 27 04 | 23,3 | 15 | 463 |
123 321 36 04 | 20,4 | 15,41 | 453 |
123 321 37 04 | 27 | 14,3 | 460 |
123 321 39 04 | 25 | 14,7 | 460 |
123 321 41 04 | 18,4 | 15,8 | 450 |
123 321 45 04 | 17,1 | 16,2 | 450 |
Hátsó rugók | |||
115 324 22 04 | 15,9 | 16,9 | 350 |
115 324 27 04 | 19,5 | 15,9 | 353 |
115 324 29 04 | 12,35 | 17,8 | 344 |
115 324 34 04 | 18,8 | 15,2 | 369 |
115 324 36 04 | 15,5 | 16 | 357 |
115 324 37 04 | 22,2 | 14,25 | 366 |
115 324 38 04 | 18,7 | 15,1 | 361 |
116 324 08 04 | 16,6 | 16,9 | 373,5 |
116 324 09 04 | 15,2 | 17,2 | 372,5 |
123 324 06 04 | 18,45 | 15,95 | 359 |
123 324 14 04 | 18,45 | 15,95 | 355 |
123 324 15 04 | 21,5 | 14,95 | 337 |
123 324 27 04 | 17 | 16,45 | 356 |
123 324 29 04 | 18,2 | 15,65 | 336 |
123 324 30 04 | 19,2 | 15,2 | 345 |
123 324 31 04 | 16,6 | 14,4 | 348 |
123 324 33 04 | 20,9 | 15,8 | 360 |
123 324 34 04 | 15,9 | 16,6 | 339 |
123 324 35 04 | 17,9 | 15,2 | 369 |
123 324 36 04 | 19,1 | 16 | 371 |
123 324 38 04 | 12,59 | 17,8 | 339 |
123 324 41 04 | 18,8 | 15,5 | 347 |
És akkor jöjjenek a táblázatok, melyekből kinézhető, melyik rugóhoz, milyen felszereltséghez milyen gumitányért kell betenni.
--- ELSŐ RUGÓK ---
A táblázatok használata: először keressük meg a táblázatot, ami ránk vonatkozik. Fontos, hogy klímás vagy klíma nélküli, illetve hogy erősített vagy nem erősített futómű van az autó alatt. Kombi esetén létezik egy emelt terheléses kivitel is, ahol a hátsó tengely terhelése 1300kg.
Ha megvan a táblázat, akkor keressük meg az első oszlopban az autónk kódját (pl: 123 053). Ezután nézzük meg, hogy melyik rugó van az autóban, színkóddal együtt. Ha mindez megvan, akkor a táblázat alján lévő első magyarázatból számoljuk meg, mennyi van az autónkban az ott feltűntetett extrákból és ekkor leolvasható a táblázat 1-4 oszlopából (1. oszlop 1db extra, 2. oszlop 2db extra, és így tovább), milyen és mekkora gumitányér való a rugó fölé.
Nyilván ez csak az egyik módja a táblázat felhasználásának, ha valakinek más adat kell, akkor értelem szerűen vissza lehet keresni bármi mást is.
Az egyes extrák fordítása minden táblázat alján megtalálható.
Nomrál limousine és coupe kivitelek klíma nélkül
1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
Normál limousine és coupe kivitelek klímával
1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
Erősített rugózás, emelt hasmagasság, limousine és coupe kivitelek klíma nélkül
1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
Erősített rugózás, emelt hasmagasság, limousine és coupe kivitelek klímával
1. napfénytető, automata váltó, állófűtés, rendőrségi kivitel
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
Normál T-modell (kombi) klíma nélkül (ohne Klimaanlage) és klímával (mit Klimaanlage)
1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni
Erősített rugózás, emelt hasmagasság, T-modell (kombi), klíma nélkül
1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni
Erősített rugózás, emelt hasmagasság, T-modell (kombi), klímával
1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni
Emelt hátsótengely terhelés (1300kg), T-modell (kombi), klíma nélkül és klímával
1. napfénytető, ABS, automata váltó, állófűtés
2. szervókormánnyal szerelve
3. nem szervókormnnyal szerelt típusoknál (1982. augusztusig) kisebb gumitányér kell előre!
4. az automataváltót nem kell az extrák közé beszámolni
--- HÁTSÓ RUGÓK ---
A hátsó rugók helyzete lényegesen egyszerűbb. A táblázatok első két oszlopában a szintező nélküli, míg a második két oszlopban a szintezővel szerelt járművek hátsó rugóinak cikkszáma és a gumitányérok magassága olvasható.
Normál kivitelű limousin és coupe
Erősített rugózású, emelt hasmagasságú kivitel, limousin és coupe
1. vonóhorog illetve kék rugók esetén mindig egyel nagyobb gumitányért kell betenni
Normál kivitelű T-Modell (kombi)
a kombi kivitelnél értelem szerűen csak szintezővel felszerelt értékeket tűntetünk fel
Erősített rugózás, emelt hasmagasság, T-modell (kombi)
Emelt hátsó tengelyterhelés (max: 1300kg) T-modell (kombi)
1. vonóhorog illetve kék rugók esetén mindig egyel nagyobb gumitányért kell betenni
Hát valami ilyesmi a rugókérdés összefoglalása.
üdv:SGabo