Hátsó kerékcsapágy cseréje magam módján
Hátsó kerékcsapágy cseréje a magam módján
Másfél évvel ezelőtt a kicsit kotyogó kerékcsapágyamat Mercedes szakszervizben kicseréltettem. Kispesten, az Ady Endre úti boltban vettem a szettet. Ennyit bírt, kb 15000 km-t.
Mivel már a fórumon volt szó a cseréről, konzultáltam néhány klubtárssal, és minden út, info Gabóhoz és ATA123-hoz vezetett. A kedvezőbb földrajzi viszonyok miatt ATA123 volt, aki végülis sok támpontot adott, és volt szíves kölcsönadni két, a szereléshez nélkülüzhetetlen célszerszámot.
Az egyik a speciális körmöskulcs a hornyos anya forgatásához:
a másik, amit saját maga készített, egy rögzítő-forgató eszköz:
A többi szerszámmal szemben az az elvárás, hogy jó minőségű legyen.
Első lépésként emeljük meg, és biztosítsuk az autót leesés ellen.
Ezután vegyük le a kereket, a féknyerget, és a féktárcsát.
A féltengely rögzítő csavart vegyük ki (13-as dugókulcs, rövid toldóval)
Ahhoz, hogy a csaágycserét végre tudjuk hajtani, a féltengelyt a kerékagyból ki kell sajtolni. Ehhez is célszerszám szükségeltetne, ennek híján az alábbi megoldást választottam:
Az alsó képen látható eszköz csöve (1/2”-os horg. vízcső) és a féltengely vége közé megfelelő hosszúságú tüskét tettem. Ekkor a kerékanya csavarokat folyamatosan meghúzva a féltengelyt símán, sérülésmentesen a fészkéből ki lehetett sajtolni. Ahhoz, hogy kiessen, és rögzíteni lehessen, egy picit(?) a difi oldaláról csavarhúzóval feszítve el lehetett mozdítani, tengely, majd radiális irányba.
Ezel után a hornyos anya leszedése következett. A fölső képen látható körmös kulcsot a hornyos anyába raktam, és az alábbi módon „rögzítettem” elfordulás ellen:
Ezek után ATA123 által féktárcsából készített szerszámmal a csővel hajtva símán letekertem az anyát!
Következett a kerékagy kiszerelése. A megíndítás a difi felől fakalapáccsal történt, aztán kis feszegetéssel ki lehetett húzni.
A belső kúpgörgős csapágy külsejének kiütügetése nem volt gond 200gr-os kalapáccsal és dornival, a külső csapágy külsejéhez helyhiány miatt 650gr-os kalapács, és dorni kellett! Azzal együtt sérülésmentes volt az akció!
Itt fontos mehjegyezni, rendes műhelyben, rendes szerelőnél különtéle csapágylehúzók találhatók, amelyel nagyban segítik, illetve gyorsítják a munkát.
Természetesen a két oldalon lévő tömítőgyűrűket le kell szedni!
A feketeleves a külső csapágy kerékagyról történő leoperálása volt. Hézag nincs, ahol a feszítést meg lehetett volna csinálni, így 3 alternatíva jött elő:
törés kalapáccsal (brrrrrrr!)
rámelegítés gegesztőpisztollyal vagy gázégővel (egyik sem volt)
sarokcsiszoló (flex)
No én az utóbbit választottam, sikerrel.
Ezek után a kerékagy és a tartójának tisztítása következett.
Összeszerelésnél mindenhol gazdagon raktam zsírt, az csapágynál nem árt.
A sorrend (nálam):
külső csapágy külső rész a kerékagyházba
külső tömítés
belső csapágy külső rész a kerékagyházba
belső tömítés
A kerékagyra először a
külső csapágy belső része
roppantógyűrű (ez már a belső csapágy oldalról)
Ekkor a kerékagyat behelyeztem a helyére.
A belső csapágy belsejét volt a legkacifántosabb.
Félig bebújva a kaszni alá óvatosan kocogtava addig kellett tuszkolni, hogy a kerékagyon lévő menetre a hornyos anyát (természetesen a régit) megfelelően rá lehessen kapatni. Ekkor a kerékagyat elforgás ellen rögzítettem, a körmös kulcssal és kerepes szárral gazdagon ráhúztam. Kb 3-4 mm axiális lötyögést hagyva a cuccnak. Ekkor régi anyát letekertem, elhelyeztem a védőburkot a szettből, és már az új anyával készre helyére húzattam a csapágyakat.
Tengelyirányú kottyanásra a könyv 0,04-0,06 mm-t ír, addig kell húzni, rövid feszítésekkel, közben indikátorórával ellenőrizni a kottyanást.
Fontos: a roppantógyűrű miatt a húzd meg koppig, és 900-ot tekerj vissza nem megoldás!
A vége természetesen a féktárcsa, féknyereg és a kerék fölszerelése!
Aki nekiáll, annak sok türelmet és sok sikert kívánok!
Lóribá