Olvasóink értékelése: / 3
ElégtelenKitűnő 

Időtartam: 20-40 perc

Nehézség: csekély

Szükséges dolgok:

  • egy kis- és egy közepes szélességű, laposfejű csavarhúzó
  • kisebb csillagfejű csavarhúzó
  • 24mm dugókulcs feje
  • jó zsíroldó anyag, ami a műanyagot nem kezdi ki
  • zsír
  • kis darab finom csiszolópapír, vagy reszelő

A hideg bekövetkeztével páran szembesülhetünk azzal a kellemetlen jelenséggel, hogy a fűtéskapcsolónk befagyott, megszorult, vagy nehezen jár. Ezt két féle hiba okozhatja, az egyik hogy a bowden szorul a házában, a másik a fűtéskapcsoló meghibásodása. Mi ez utóbbinak javításával fogunk foglalkozni. Mivel ez az alkatrésze a kocsinknak mindent kap a törődésen kívül és valószínű, hogy az előző tulajok se foglalkoztak vele, így ennek a kb. fél órás feladatnak a megoldása ránk hárul. Ez a fél óra jelentősen megnőhet, ha autónk kábelezését már megbolygatták, vagy szimplán a középkonzoli kapcsolósorban kettőnél több kapcsoló foglal helyet. Fontos, hogy ne hidegben csináljuk, fűtött helyiségben, vagy olvasszuk ki a fűtéskapcsolót és melegítsük fel az utasteret, mert a hidegben az amúgy is már elöregedett, rideg műanyagok úgy tudnak törni, mint a ropi. Mivel elektromos kábeleket fogunk lehúzogatni, visszadugdosni, így célszerű az akkumulátor saruját lehúzni, de minimum a gyújtáskapcsolót tegyük 0 állásba!

Ha már mindent bekészítettünk, akkor első lépésként szabaddá kell tenni az utat, hogy a kapcsolót ki tudjuk emelni a felső kapcsolósor helyén keresztül. Tulajdonképpen ezen a kis helyen kell elvégezni a stekker lehúzását, és a kapcsoló kiemelését is (természetesen vissza is ezen a lyukon keresztül fogjuk megtenni), tehát a kisebb kéz, kézügyesség és nagy adag türelem előnyt jelent. Egy laposfejű csavarhúzóval alul nyúljunk be a kapcsolósor műanyaga alá és finoman kezdjük kifeszegetni a helyéről. Aki nagyon félti a műbőrt és nem érzi elég ügyesnek magát, az a csavarhúzó és a felület közé tegyen valami rongyot. Vigyázzunk, hogy a feszegetés közben ne tudjon kifordulni a csavarhúzó a műanyag alól, különben csúnya sérülést tudunk okozni a műanyagon. Ha már kipattintottuk, akkor a kapcsolókról húzzunk le minden drótot, stekkert és fényvezető kábelt, és tegyük félre a kapcsolósort, valamint a kábeleket húzzuk félre, hogy minél nagyobb helyünk legyen. Sok kapcsoló esetén a feledékenyebbek felcímkézhetik, melyik kábel melyik kapcsolóhoz tartozik. Amit mindenképpen jegyezzünk fel, hogy a lámpamagasság állítóba melyik vákuumcső melyik csonkra megy rá, a fordított bekötés rendellenes működést fog eredményezni!

Következő lépésben a fűtésállító tekerők burkolatát fogjuk eltávolítani. Első sorban állítsuk a fűtés szabályzókat 0-ra, a fűtéskapcsolót pedig minimum 1-es állásba, nagyban megkönnyíti későbbi munkánkat. Utána húzzuk le kézzel a tekerőket. Valamelyik lehet, hogy nehezen fogja megadni magát, ez esetben ne alkalmazzunk semmilyen éles szerszámot, mert a tekerők körüli műanyag csészék nagyon-nagyon könnyen eltörnek, ép csészék beszerzése pedig nem egyszerű feladat. Inkább fújkáljuk be WD40-el és próbálkozzunk vele megint. A tekerők eltávolítása után elővigyázatosságból vegyük ki az izzókat a helyükről és egy kis tasakba tegyük be mind. Láthatóvá váltak a csészék és a 24-es hat lap fejű, anyák. Ezeket a már előre bekészített dugókulccsal minden erőfeszítés nélkül le tudjuk tekerni, majd vigyázva vegyük ki a csészéket, és a terelő lapátokat állító csúszkákról szedjük le a fogantyúkat (két ujjal megfogjuk a szélüket és az egyik szélét felénk húzva jobb vagy bal irányba lefejtjük). Most jöhet megint a lapos fejű csavarhúzónk, valamint az óvatosabbaknál a rongy is, és a burkolat bal vagy jobb oldalánál (nekem jobb oldal könnyebben adta magát) középtájon elkezdjük felénk kipattintani. Ha szerencsénk van, könnyen lejött.

Most a felső kapcsolósor helyén nyúljunk be egy kézzel és ügyesen próbáljuk lepiszkálni a stekkert a fűtés kapcsolóról. A kapcsoló úgy van betéve, hogy a stekker jobb oldali irányba néz. A kritikusabb része most jön, ugyanis a két tekerő és a kapcsoló egy olyan műanyag lapba van bepattintva, ami a 123-asok 90%-ban minimum egy helyen már el van törve vagy legalábbis repedve. Ezért nagyon óvatosan kell bánnunk ezzel a résszel, hiszen nem egy könnyen cserélhető, vagy javítható dologról beszélünk, mivel ez a lap a fűtés box részét képezi, pop szegeccsel van felrögzítve rá két oldalt. Egyik kézzel már elvileg bent vagyunk a felső lyukban és fogjuk a kapcsoló házát. A másik kezünkkel fogjuk meg a kapcsoló csonkját és mindkét kezünkkel egyszerre, jobb irányba tolva, óvatosan pattintsuk ki a helyéről. Egy körülményes és türelmet igénylő rész következik, bár a visszarakás még nehezebb lesz. Itt fog jól jönni az, hogy a fűtéskapcsolót 1-es állásba tettük. A kapcsolókat tartó műanyag lap és a rádió között van egy kis rés, itt kéne megpillantanunk egy kb. 5 cm hosszú, fehér színű hengert, mely láthatólag kétfelé szedhető. Kis rögzítő fül tartja őket össze, ennek oldásával húzzuk szét a két felét. Itt csatlakozik össze a fűtés kapcsoló és a fűtés boksz lapátállító bowden zsinege. A boxból jövőnek egy kis kampó van hajlítva a végére, a tekerőből jövő végén pedig egy záró vég van kis lyukkal a tetején. Ebbe a lyukba van beakasztva a másik bowden kampós része, akasszuk ki.

A bowdenek szétakasztva

Ha ez megvan, akkor ügyes forgatgatással a felső kapcsolósor helyén ki tudjuk emelni és máris a kezünkbe foghatjuk a fűtéskapcsolót. Zárjuk be az autót és a kapcsolóval és a tekerőjével menjünk be a jó meleg lakásba, igyunk egy forró teát, vagy kávét és készítsük elő a szerelő asztalt.

Terítsük le a felületet újság papírral, mert most egy picit koszosabb rész következik. Most jön a zsíroldó, a csiszolóvászon, a csillagfejű csavarhúzó és az új, friss zsír ideje. A kapcsoló elején van egy fém burkolat, ezt távolítsuk el a három csillagfejű csavar oldásával. Szemünk elé tárulegy fogaskerék mely egy gyöngysort terel.

Fűtéskapcsoló gyöngysora

Jegyezzük fel, jelöljük meg a pozícióját, vagy szimplán fotózzuk le, majd távolítsuk el a helyéről a hüvellyel és a biztosító fémlappal együtt. Az összerakásnál fontos, hogy ugyanolyan pozícióba kerüljön vissza minden, még ha a kis biztosító fémlapocska ezt elviekben másképp nem is engedné. A kapcsoló szorulását könnyen okozhatja a gyöngysor, mert vagy a kenés elégtelensége miatt nehezen jár, rosszabb esetben szét van szakadva. Utóbbi esetben szerezzünk be egy újat, vagy egy új kapcsolót és azt újítsuk fel inkább. Előfordul, hogy a gyöngysort sorjásnak találjuk, ez esetben a kis csiszoló papírunkkal, vagy egy finom reszelővel eltávolíthatjuk ezeket. Egy kisebb laposfejű csavarhúzóval pattintsuk le a felső burkolatát a kapcsolónak, a rögzítő füleinél némi finom feszegetés hatására meg fogja magát adni.

Fűtéskapcsoló szétszedve

A tengely állását jegyezzük meg, és szedjük ki.Tisztogassunk meg mindent a régi zsírtól és egyéb szennyeződésektől, majd a szükséges helyeken zsírozzuk meg vékonyan, és rakjuk vissza a helyére.

Fűtéskapcsoló tengelyének tisztítása

Tegyük rá a tekerőjét és kezdjük el felfelé kapcsolgatni. Hármas állásban szabaddá válnak az érintkező felületek, ezeket zsírtalanítsuk, és igény szerint megcsiszolhatjuk a bekészített csiszolópapírral. Ha ezzel meg vagyunk, tekerjük vissza abba az állásba ahol a szétszedés előtt volt, és megzsírozva a gyöngysort és helyét ahol fut, tegyük azt is vissza.

Fűtéskapcsoló gyönysor házának tisztítása

Most már visszacsavarozhatjuk a fém fedelet és pucoljuk meg a házat és a stekker érintkezőit.

Tulajdonképpen a visszaszerelés maradt hátra, melyet most nem írnék le, értelem szerűen a kiszerelés fordított sorrendben. Vigyázzunk, mert ha a felfűtéses módszerrel készítettük elő a meleget az autóban, akkor mostanra már jó pár fokot hűlt és a műanyagot kezdenek ridegebbé válni, mint szétszereléskor! Ezért az összeszerelésnél bánjunk jóval körül tekintőbben, mint szétszerelésnél! Tanácsként elmondhatom, ha bepattintottuk a helyére a fűtéskapcsolót, dugjuk rá a stekkert, a fűtés boksz felé menő bowden házába egy toldott fejű WD40-el spricceljünk be és egy fogóval járassuk meg a bowdent, és csak ezután fűzzük össze a kapcsoló bowdenjével. Tegyük rá a kapcsolóra a tekerőjét és teszteljük le, könnyen jár-e jól mozgatja-e a lamellákat, ezt hallásból meg tudjuk állapítani. Természetesen, ha ACC állásba tesszük a gyújtáskapcsolót, akkor azt is megnézhetjük, jól kapcsolja-e a ventilátor fokozatait, vagy sem. Ha mindent rendben találunk, folytathatjuk az összeszerelést. A hatlap fejű anyák visszacsavarásánál ne húzzuk meg nagyon őket, mert a műanyag csészéket szempillantás alatt össze tudjuk roppantani. Mielőtt a tekerőket és az azokat körül ölelő burkolatot is feltennénk, tegyük vissza az elrakott izzókat és ellenőrizzük le a világítás felkapcsolásával, hogy az égők működnek-e, nem égtek-e ki a babrálás következtében. Ha igen mozgassuk meg őket, ellenőrizzük az érintkezőiket, vagy cseréljük ki egy másik 1,2W-osra (3W-os nagyon melegszik, az 1,2W-osat nehéz beszerezni). Aki LED-esített, ott ügyelni kell a világítótestek polaritására is! A felső kapcsolósor stekkereit és a fényvezető kábeleket, ha visszadugtuk, ott is célszerű leellenőrizni a kapcsolók helyes működését, megvilágításukat. Ha esetleg halvány volt a kapcsolók piktogramjainak megvilágítása, ez most remek alkalom arra, hogy egy alkoholos fülpucolóval megpucoljuk őket belülről. A tekerők kiképzése olyan, hogy csak kétféle képen tudjuk visszatenni őket, úgyhogy sok lehetőségünk nincs elrontani. Ha mindent jól csináltunk, akkor van egy finoman járó fűtés kapcsolónk, ami sokáig biztos nem fog se befagyni, se megszorulni. Ha a következő hideg reggelen mégis megállna a kapcsoló, ne bosszankodjunk, hiszen munkánk nem volt hiába: a kapcsoló biztos nem lehet a hiba forrása, és kizárásos alapon a bowdennel lesz a baj.

Jó munkát kívánunk!



Pipi és Danny_L.hu