Olvasóink értékelése: / 2
ElégtelenKitűnő 

A művelet pofonegyszerű és bárki meg tudja csinálni, ha van egy kis kézügyessége. fontos, hogy vigyázzunk a feszítőkéderre, mert a 123-as méreteihez képest jóval vékonyabb és nagyon hamar végzetes hajlításokat lehet belevinni.

Szintén fontos, hogy a kupékon nincsen feszítő a hátsó üvegnél, ott a díszléc az valóban csak díszléc funkciót lát el a kis patentok révén.

Innentől kezdve gyakorlatilag az egész mindenben megegyezik a W123-as cikkek közt leírtakkal

A szükséges eszközök:

-          a szélvédő maga

-          egy kis asztalka puha felülettel (én 3db gumiabroncsot használtam)

-          a gumikéder (a gyártóról kicsit később írok)

-          szilikonspray (vagy wd40, vagy bármi ami kenőképes)

-          jó erős és vastagabb madzag vagy vékony kötél

-          szélvédőtömítő paszta (pl.: Sika Lastomer 710 vagy bármi, ami soha nem köt meg teljesen)

Helyezzük a szélvédőt a puha felületre, majd tisztítsuk meg alaposan mindkét oldalát, különösen az éleit. Ezután fogjuk a száraz kédert és szépen rakjuk fel az üvegre körbe. Fontos, hogy itt ne szilikonozzunk, ne síkosítsunk, hanem szárazon küzdjük fel. Ha véletlenül már összetaknyoltuk volna egy korábbi kísérlet során, akkor féktisztítóval pucoljuk le.

Miután fent van a kéder mindenütt, fordítsuk a díszléces oldalával felfelé az egészet. Ha valahol lecsúszott volna, akkor ott most igazítsuk még meg. Fújjunk a gumi nútjába óvatosan egy kis szilikont, majd egy keveset a már korábban szépen megpucolt feszítőre is (ami igazából a díszléc és fontos szerepe van abban, hogy később ne essen az ölünkbe az egész). Ezután ezt gyerekjáték belenyomni a gumiban kialakított horonyba. Ezután fordítsuk meg az egészet és a külső horonyba fűzzük be a zsinórt. Úgy induljunk, hogy az alsó élen a két zsinórvég 20-30 cm-en fusson párhuzamosan. Például kezdjük el kb. a leendő kormány közepétől befűzni, majd haladjunk az anyósülés felé. Miután körbeértünk, fűzzük tovább a már bent lévő rész mellé egészen a kesztyűtartóig. Így tehát kialakul egy szakasz alul, ahol két madzag fut egymás mellett.

Fogjuk az egész motyót és helyezzük fel a helyére. Szépen állítsuk be középre, úgy, hogy lehetőleg mindenhol egyforma rések maradjanak. Ezután egyikünk menjen be az utastérbe, a másikunk pedig két tenyérrel feszüljön az üvegnek és próbálja nyomni lefelé (nem befelé az utastérbe, hanem az üveggel párhuzamosan annak alsó éle felé!). A belső emberke pedig a zsinór egyik végét megfogva kezdje el szépen kihúzni azt a gumiból. A kis perem elkezd szépen bekúszni a helyére. Ha megvan az egyik alsó sarokig, akkor a másik véggel szintén haladjon el a másik oldal alsó sarkáig. Ezután külső lenyomós emberke koncentráljon az egyik oldalra és ott szépen húzzuk be a felső sarokig. Ezután a másik oldalon is járjunk el ugyanígy. Ilyenkor szokott kiugrani a helyéről a szélvédő felfelé, de ha nem lett összeszilikonozva kívül belül, akkor nem fog történni semmi meglepő. Szépen induljunk el az egyik felső sarokból a másik felé. Ha megvan 20-30 cm, akkor a tenyerünk teljes felületével csapjunk rá az üvegre. Fontos, hogy ne ököllel, ne csuklóval, hanem úgy, hogy minél nagyobb felületen érje a tenyerünk az üveget. Akkor jó, ha érezzük a csattanást és fáj is. :) Szépen így haladjunk 20-30 cm-ként csapkodva a túlsó sarokig. A csapás hatására a szélvédő gyönyörűen beugrik a helyére. Az utolsó saroknál lehetnek gubancok, de erőteljes lefelé nyomás hatására szépen befordul ott is a gumi. Ezután a tenyerünkkel csapkodjuk végig az üveget a kéder mentén és mindenhol be fog igazodni a helyére.

A gyár ezután kéri, hogy kenjük ki a réseket az üveg és a kéder, valamint a kéder és a kasztni között is. Erre jó a már említett Sika termék, de majdnem minden nagyobb gyártónak van ilyen meg nem kötő szélvédőtömítője (figyelem, nem ragasztója!!!).

A kéderekről: léteznek utángyártott és gyári kéderek. A gyáriak értelemszerűen méretpontosak, a sarkok normálisan ki lettek alakítva és a profil is tökéletesen passzol mind a feszítőhöz, mind a kasztnihoz. A fent leírt művelet végrehajtása pofon egyszerű. A bontott, de jó állapotú kéderek szintén passzolnak, de az utólagos tömítést a lehető legalaposabban végezzük el, mert a vetemedett és keményebb profilba nagyon könnyen betalál a víz.

Az utángyártott kéderekről mindez már aligha mondható el, áruk viszont csalogatóan jó, a fentiek kb. harmada. Eddigi tapasztalataim alapján a sarkuk kiképzésén bukik el a mutatvány, hatalmas lukak maradnak a gyárihoz még csak leheletnyit sem hasonlító íveknél. Persze ideiglenes megoldásnak, illetve gyors javításnak megfelelnek, de esztétikailag és minőségileg botrányosak. A csúcs a Meyle W114/W115-höz gyártott első szélvédőkédere, ahol gyakorlatilag hiányzik a feszítő kis szakállának a vágata és ezáltal valóban csak egy bosszantó díszléccé válik a krómcsíkunk, mert egyszerűen nem marad bent a helyén.

Egyszóval érdemes mérlegelni, mert ezt az alkatrészt nem kell évente cserélni, viszont kellemetlen lehet egy zápor esetén, ha az ember lábán folyik végig a víz.

Árak: utángyártottak 6.000-9.000 Ft, gyáriak 19.000 – 28.000 Ft

Utángyártott kéderek: Meyle (létezik belőle Meyle zacskós török vacak és egy fokkal jobb „német” kivitel is), Benpart

Gyári kéderek:

szedán első/hátsó:  115 670 0039 / 115 678 0820

kupé első/hátsó: 115 670 0739 / 115 670 1239