Olvasóink értékelése: / 5
ElégtelenKitűnő 

Vicces, amikor az autó alapjáraton várja, hogy beleülj és elinduljatok az őszi találkozóra, majd egyszercsak elkezd puffogni és megáll a motorja. Első pillantásra minden okés, csövek rendben, de nincsen üzemanyag. A csövek fellevegősödnek, hiába a kézipumpa.

Ilyenkor szokták azonnal javasolni a tankban lévő fenékszűrő kipreparálását, de egy karbantartott autónál erről szó se lehet. Mielőtt nekiesnénk nézzük át az alábbi hibalistát.

Tank: van benne üzemanyag? A mutató nem mindig mérvadó... :)
Fenékszűrő: ha a tank volt már rendesen átmosva és nem direkt töltöttük a rántotthús alatt lévő olajat a gépbe, akkor hagyjuk
Csőrendszer: luk, melyet kis tócsa jelez az autó alatt igencsak el tudja keseríteni az embert. Sajnos ezek már nem fiatal autók és az üzemanyagrendszer csövei is piszkosul el tudnak rohadni. Szerencsére lehet kapni ilyen csövet rozsdamentes kivitelben, amit be lehet zöldítani. Őket ajánlom: Gimex Kft. Győr
Előszűrő: már a motortérben járunk, de még mindig az AC előtti oldalon. Ez úgy el tud tömődni, főleg egy újbóli üzembehelyezés után, hogy szinte semmi nem látszik a falán a retyótól. Célszerű időnként cserélni.
Csövek az adagoló körül: ezeket is célszerű átnézni, mert el tud folydogálni itt is az üzemanyag. Az "új csövek" kifejezés mit sem ér, mert a "jó minőségű" új Semperit tömlők se bírnak tized annyit se, mint az eredeti 40 éves Mercedes csövek.
Üzemanyagszűrő: nos ez ha annyira eltömődik, hogy megáll az autó, akkor itt ez lesz a legkisebb baj... :)

Nos, ha a fentiekkel minden rendben, akkor ellenőrizzük az áramlást. Előszűrőnél szedjük le a csövet, majd óvatosan szívjuk meg a tank felől. Nagyon ne, mert egy egész pici mozdulatra is jönnie kell az üzemanyagnak. Ha nem jön, akkor ott elképzelhető, hogy valóban a fenékszűrő van eltömődve, ilyenkor nem kiberheljük, hanem levesszük a tankot és alaposan kimossuk etanollal majd gázolajjal. Természetesen új szűrővel, ami nem egy nagy tétel. Vagy ha a régi tisztítható, akkor azzal...

Ha itt mégis jön minden és a fentiekkel se jutunk dűlőre, akkor elkezdhetünk gyanakodni a szivattyúra. ÉS akkor ezt egy kicsit részletesen nézzük:


Kétféle típus létezik (1)(2), mindkettő ugyanolyan jó, bár szerintem a csapágyas (2) kivitel kicsit kíméletesebb a tengelyhez.

A működése során egy dugattyú (5) mozog a testben, és az üzemanyagot szívja ezáltal a tankból, illetve küldi tovább a szűrő felé a rákötött két csőcsonkon (9) keresztül. Az üzemanyag áramlását kis membránok (13) szabályozzák, amikor a dugó (5) hátul van, akkor szív és a kimenő oldali membrán (13) zár a másik oldali (13) nyit. Amikor tol, akkor pedig pont fordítva. A két membrán megegyezik teljesen, javítókészletben rendelhetőek is a Mercedeséknél 3500-4000 Ft körüli áron.

Ha leszedtük az AC-t, akkor először szedjük ki a csatlakozócsonkokat (8). Ezekre már rá is készíthetjük az új o gyűrűket, mert a régi akármennyire is jó állapotban van, annyira meggyötrődik a berakáskor, hogy lehetetlen visszatenni folyatás nélkül. Miután kiszedtük, a szívó oldalról kiesik a membrán (13), a nyomó oldalról pedig egy közdarab (sajnos lemarad a fotóról, de egy hasított gyűrűszerű alkatrész). Ezután jön innen ki a fejrefordított membrán (13). Ezután (vagy célszerűbb talán ezelőtt) szedjük le a kézipumpát (10). Ebből is létezik kétféle, az új fajta Febi (jobb oldali) illetve a régi hagyományos Bosch. Ennek ennek két alkatrészét kötelező cserélni, mégpedig a felső tekerő alatti gumitömítést (lehet sima o gyűrű is, nem kell lapos gumi!), illetve az alsó rézkarikát. A febi félénél csak a rézkarika játszik.

Ha a tetejét szétberheltük, akkor óvatosan fogjuk be egy alupofás satuba a házat (A FÜLÉT NE, MERT LETÖRIK!!!!!!! Tapasztalat!!! :) ), majd  tekerjük ki a 32-es nagy csavart (4). Van mögötte egy rugó (7), illetve maga a dugattyú (5). Ha ezeket kiszedtük, akkor ki tudjuk szedni a tolórudat (6) is. Mindet alaposan pucoljuk meg, a dugót (5) és a kis rudat (6) én meg is políroztam. Sokat nem szabad levenni belőle, mert így is mind ereszt az adagoló olajterébe! Csak egy kis pucolós polír. A másik oldalon van egy kis görgő és a nyomófej, amiket egy apró stift kiütésével tudunk kiszedni (ezek nincsenek a fotón!).

Mindent meg lehet pucolni, majd jöhet egy kis olajálló festés a háznak, hogy ne legyen olyan ronda rozsdaszíne. Fekete volt eredetileg.

Ezután mehet vissza a görgő és a nyomófej, majd a kis stift. A másik oldalról a nyomórúd (6), a dugattyú (5), a rugó (7), majd egy új rézkarikával (12) a kupak. A ma kapható ócska rézalátéteket én mindig kilágyítom, így a későbbi bosszúságokat el lehet kerülni, nem fog csöpögni sehol (drótra felfűzöm, felmelegítem pirosra, majd láng el és be a vízbe). Ezután mehetnek be a kis membránok (13) ellentétes oldalukkal felfelé, a nyomó oldali lukba a kis hasított közdarab és szintén vadonat új rézalátéttel (11 a képen nem új! :) ) a hatlapfejű menetes betétek (8). Ezután (új rézkarikával) a kézipumpa (10). Vissza lehet szerelni a motorba, és mehetnek rá a csövek (9) és ahogy már korábban, ezek is új rézkarikákkal.

Hát nagyjából ennyi lenne a felújítás, nem egy nagy művelet. Nálam a hibát egyébként az okozta, hogy a nyomóoldali membránnak (13 kép jobb oldali szélső) letörött a kis kosara, kiugrott belőle a rugó és természetesen maga a membrán is. Így megszűnt az áramlás, ahogy nyomta, úgy szívta is ki beleőle a gázolajat. Ahogy nézem ezek egyébként el is öregednek, így nem árt, ha időnként az ember kicseréli. Mondjuk 10 évente... :)