W123 alvázszám dekódolás
Az alvázszám dekódolása
1980 körül a világ autógyártóinak többsége (pár év eltéréssel) ráállt a 17 számjegyű alvázszámra. A Mercedes-Benz – ha az információim helyesek – az 1981es modellévvel, azaz 1980 szeptembere körül tért át erre a rendszerre. Az ezt megelőző időszak annyiban különbözik ettől, hogy hiányzik a WDB a számsor elejéről.
Pl.
WDB1231901F047670
1-3 karakterek:
A gyártó ország kódja = WDB = Westdeutschland Daimler Benz
4-6 karakterek:
Karosszériakód = 123
7-9 karakterek:
Motorkód= 190
A mindenkori motorkódok a következők voltak:
020 - 200 ( M115 )
220 - 200 ( M102 )
120 - 200 D
126 - 220 D
023 - 230
223 - 230 E
123 - 240 D
026 - 250
030 - 280
033 - 280 E
130 - 300 D
133 - 300 D Turbo (Észak-Amerika, Európában nem forgalmazták)
280 - 200 T
083 - 230 T
283 - 230 TE
183 - 240 TD
086 - 250 T
093 - 280 TE
190 - 300 TD
193 - 300 TD Turbo
043 - 230 C
243 - 230 CE
050 - 280 C
053 - 280 CE
150 - 300 CD (Észak-Amerika, Európában nem forgalmazták)
153 - 300 CD Turbo (Észak-Amerika, Európában nem forgalmazták)
125 - 240 D lang
028 - 250 lang
132 - 300 D lang
000 - 230 alváz
200 - 230 E alváz
102 - 240 D alváz
103 - 240 D lang alváz
003 - 250 lang alváz
007 - 280 E lang alváz
105 - 300 D lang alváz
(zárójelben megjegyzendő hogy a karosszériakód és a motorkód együttesen a típuskódot adja meg. Pl. 280 E = 123033, 280TE = 123093, 280 CE = 123053)
10. karakter:
Kormányzás elhelyezkedése:
1 - Balkormányos
2 - Jobbkormányos
5 - Balkormányos (az ún. CKD autóknál, amelyek esetében a teljes befejezés nem a kibocsátó országban történik. Ilyenek a Kínában végszerelt 123-ak is)
6 – Jobbkormányos (az ún CKD autóknál)
11. karakter:
1982 közepéig: Váltótípus
0 – Kézi váltó
2 – Automata váltó
1982 közepétől: Gyár (ezek nem mindegyikében gyártottak 123-ast, itt valamennyi telephely szerepel):
A, B, C, D, E - Sindelfingen
F, G, H - Bremen
I, K, L, M, N - Wörth
T - Bremen
U - Mannheim
V, W - Gaggenau
K - Graz
J - Rastatt
12-17 karakterek:
Folytatólagos sorozatszám.
Azon bizonyára már egyikőnk sem lepődik meg, hogy nálunk, Magyarországon eszméletlen vihart tudtak csinálni a biliben a hatóságok, és az állampolgárok a kilencvenes években. Vázszám és motorszám, valamint a forgalmiban megadott köbcentiméter hármasa sok esetben köszönő viszonyban sincs egymással.
Egy 250 benzines alvázszámhoz simán tartozhat 240D motor, hiszen a kilencvenes években előszeretettel építették át dízellé a külföldról olcsón behozott benzineseket. Motorcsere, teljesen legális dolog, nincs ebben semmi különös. Ezt jó eséllyel még az OT-n is átengedik (?)
És a 200D (123120) vázszámhoz is ugyanígy könnyen meglehet, hogy 240D motor tartozik (a motorszámban 616-os motorkód jelöléssel), a forgalmiban 2400 ccm-rel.
De hogy még bonyolultabb legyen, ráadásul a 200D karosszériában a motor is lehet, hogy papíron 200D, azaz a forgalmi szerint 2000 ccm. Míg a valóságban pedig 240D van benne (motorszámban továbbra is 616 van beütve), mert hát egy 200-nak mégis csak kedvezőbb volt mind az adója, mind a biztosítása, mint a 240-nek. Csak az utóbbi jobban haladt az úton, muszáj volt találni valami „megoldást”. Lepapírozták hát a 240D blokkot 200D-nek, a hatóság meg elhitte. Talán még ezt is el tudod adni az OT-n, kis szerencsével nem veszik észre (?)
Mindegy, végül is láttam már w123 240D-t ami forgalmi szerint is 2400ccm-es volt. 617-es motorszámmal a forgalmiban, és egy 5 hengeres motorral a motortérben… Lepapírozva, a forgalmiba bejegyezve, legálisan. Na, ez már valószínűleg nem fog átmenni az OT-n.
Az 1973-as évjáratú, szemmel láthatóan 123-as formájú 200D-ről már nem is beszélve. 115-ös alvázszámmal. Szintén lepapírozva, legálisan.
Szóval csak óvatosan a vásárlásnál.