Olvasóink értékelése: / 2
ElégtelenKitűnő 

Az alvázszám dekódolása 

1980 körül a világ autógyártóinak többsége (pár év eltéréssel) ráállt a 17 számjegyű alvázszámra. A Mercedes-Benz – ha az információim helyesek – az 1981es modellévvel, azaz 1980 szeptembere körül tért át erre a rendszerre. Az ezt megelőző időszak annyiban különbözik ettől, hogy hiányzik a WDB a számsor elejéről.

 Pl.

 WDB1231901F047670

 1-3 karakterek:

 A gyártó ország kódja = WDB = Westdeutschland Daimler Benz

 

 4-6 karakterek:

 Karosszériakód = 123

 

7-9 karakterek: 

Motorkód= 190 

A mindenkori motorkódok a következők voltak: 

020 - 200 ( M115 ) 

220 - 200 ( M102 ) 

120 - 200 D 

126 - 220 D 

023 - 230 

223 - 230 E 

123 - 240 D 

026 - 250 

030 - 280 

033 - 280 E 

130 - 300 D 

133 - 300 D Turbo (Észak-Amerika, Európában nem forgalmazták) 

280 - 200 T 

083 - 230 T 

283 - 230 TE 

183 - 240 TD 

086 - 250 T 

093 - 280 TE 

190 - 300 TD 

193 - 300 TD Turbo 

043 - 230 C 

243 - 230 CE 

050 - 280 C 

053 - 280 CE 

150 - 300 CD (Észak-Amerika, Európában nem forgalmazták) 

153 - 300 CD Turbo (Észak-Amerika, Európában nem forgalmazták) 

125 - 240 D lang 

028 - 250 lang 

132 - 300 D lang 

000 - 230 alváz 

200 - 230 E alváz 

102 - 240 D alváz 

103 - 240 D lang alváz 

003 - 250 lang alváz 

007 - 280 E lang alváz 

105 - 300 D lang alváz 

(zárójelben megjegyzendő hogy a karosszériakód és a motorkód együttesen a típuskódot adja meg. Pl. 280 E = 123033, 280TE = 123093, 280 CE = 123053)

 

10. karakter: 

Kormányzás elhelyezkedése: 

1 - Balkormányos 

2 - Jobbkormányos 

5 - Balkormányos (az ún. CKD autóknál, amelyek esetében a teljes befejezés nem a kibocsátó országban történik. Ilyenek a Kínában végszerelt 123-ak is) 

6 – Jobbkormányos (az ún CKD autóknál)

  

11. karakter: 

1982 közepéig: Váltótípus  

0 – Kézi váltó 

2 – Automata váltó

 

1982 közepétől: Gyár (ezek nem mindegyikében gyártottak 123-ast, itt valamennyi telephely szerepel): 

A, B, C, D, E - Sindelfingen 

F, G, H - Bremen 

I, K, L, M, N - Wörth 

T  - Bremen 

U - Mannheim 

V, W - Gaggenau 

K - Graz 

J - Rastatt

  

12-17 karakterek: 

Folytatólagos sorozatszám. 


 

Azon bizonyára már egyikőnk sem lepődik meg, hogy nálunk, Magyarországon eszméletlen vihart tudtak csinálni a biliben a hatóságok, és az állampolgárok a kilencvenes években. Vázszám és motorszám, valamint a forgalmiban megadott köbcentiméter hármasa sok esetben köszönő viszonyban sincs egymással. 

Egy 250 benzines alvázszámhoz simán tartozhat 240D motor, hiszen a kilencvenes években előszeretettel építették át dízellé a külföldról olcsón behozott benzineseket. Motorcsere, teljesen legális dolog, nincs ebben semmi különös. Ezt jó eséllyel még az OT-n is átengedik (?) 

És a 200D (123120) vázszámhoz is ugyanígy könnyen meglehet, hogy 240D motor tartozik (a motorszámban 616-os motorkód jelöléssel), a forgalmiban 2400 ccm-rel. 

De hogy még bonyolultabb legyen, ráadásul a 200D karosszériában a motor is lehet, hogy papíron 200D, azaz a forgalmi szerint 2000 ccm. Míg a valóságban pedig 240D van benne (motorszámban továbbra is 616 van beütve), mert hát egy 200-nak mégis csak kedvezőbb volt mind az adója, mind a biztosítása, mint a 240-nek. Csak az utóbbi jobban haladt az úton, muszáj volt találni valami „megoldást”. Lepapírozták hát a 240D blokkot 200D-nek, a hatóság meg elhitte. Talán még ezt is el tudod adni az OT-n, kis szerencsével nem veszik észre (?) 

Mindegy, végül is láttam már w123 240D-t ami forgalmi szerint is 2400ccm-es volt. 617-es motorszámmal a forgalmiban, és egy 5 hengeres motorral a motortérben… Lepapírozva, a forgalmiba bejegyezve, legálisan. Na, ez már valószínűleg nem fog átmenni az OT-n. 

Az 1973-as évjáratú, szemmel láthatóan 123-as formájú 200D-ről már nem is beszélve. 115-ös alvázszámmal. Szintén lepapírozva, legálisan. 

Szóval csak óvatosan a vásárlásnál.