Olvasóink értékelése: / 8
ElégtelenKitűnő 
Három alapvető félreértés...

Üdvözlet mindenkinek!

Három alapvető félreértést szeretnék eloszlatni az autómataváltókkal kapcsolatban!

Az egyik az élettartamával, a másik a terhelhetőségével és a harmadik a megbízhatóságával kialakult téves szemlélet!

Az élettartamra nézve, ha becsülettel cseréljük az olajat a konverterből is (magyarul citrom)akkor akár két motort is kiszolgálhat egy váltó ami nem kevés.

A terhelehtőség tekintetében meg csak annyit, hogy a legtöbb nehézgép vontatónak is autómataváltója van.És azon egyszeru oknál fogva, mert nincs fix, tapadásos kapcsolat motor és váltó közt.

Megbízhatóságát tekintve meg, igen, bonyolult szerkezet és nagyon sok alkatrészbol áll, de ha a két elozo szempontot vesszük figyelembe és ésszeru keretek közöt használjuk, nem hagy benünket cserben.

Autóinkban vákum vezérelt autómataváltók vannak.Egészen addig nincs semmi probléma, amig végig váltja az összes fokozatot D állásban valamint ideértve az R és a P fokozatot is.Az L,S(2,3) blokkolt fokozat amely nem engedi 2.,3. fokozatnál feljebb kapcsolni a váltót, de áttételi külömbség nincs a D és az említett fokozatok között.Baj akkor van, ha átugrik fokzatokat vagy nem kapcsolja esetleg az eloválasztókart nem lehet kivenni bizonyos állásokból. Ha a váltó nyújtja a fokozatokat tehát magas vagy túl alacsony fordulaton kapcsolja, de az összes fokozat dolgozik akkor vákum vagy beállítási probléma van!!!És ez a cikkem lényege!Ne hadjátok megvezetni magatokat, mert az összes autómataváltó szerviz szét akarja szedni a váltót és nem kis pénzért. Én is így jártam, mégpedig a központizár rendszere nem volt tömitett és ez okozta a rumlit.Nem hozzáérto lévén azonnali kétségbe esések közepette hívogattam a szervízeket és kivétel nélkül le akartak(így utólag)venni mint a szarosgatyát. A fórum \"Szervízek, mesteremberek\" témába írt Lacibácsinál kötöttem ki és O rakta úgymond rendbe a dolgokat.Be mérte a vákum rendszer tömítetségét és akkor derült ki a turpisság.Megkérdeztte, hogy központis e az autó, mondtam igen.\"Na akkor meg van a hiba.\"Lekötötte és ledugózta és mintha angyallá vált volna az autó. Egy-két apróbb dolgot mi is megtehetünk és nem árthatunk vele, de ezt nem csak a váltó, de minden vákummal mükodo modulnál alkalmazhatjuk autónkban.A motoron található résolajcsovecskék mérete eggyezik és passzentossan illeszkedik az összes vákummodulhoz és méterben kapható, negyede annyiba kerül mint a szettbe csomagolt idomok.Bárhol használhatjuk, ahol csatlakózó vagy pipa van, kitudjuk váltani vele és a rendszer tömitetsége helyre áll.Ez azért fontos, mert a váltó müködését is(mintazt fentebb leírtam)befojásolhja. A lególcsób szövetbevonatos cso teljessen megfelel erre a célra. Sokan nem tudják, hogy a váltó szerves részét képzi a szelepfedél tetején lévo kis szelep is amit nem árt havonta legalább egyszer leszedni és eltörölgetni, kipucolni(nem kell szétszedni, csak kivürol). Visszatételnél pici zsírt(hoállót)kenjünk arra a felületre amin a gázrudazat vezérloíve fut.Ez egy vékonyka csapólapka muanyagból készült aminek nem szabad se túl kopottnak se töröttnek lennie.Ha ez a lapka hiányzik az is okozhat késobbi váltásidöpontot.A zsírzásával ido elötti kopását, törését meg tudjuk akadájozni.Erre a szelepkére nem árt vígyázni és óvatossan kezelni, mert mindene muanyag.A másik, hogy nem olcsó!!!(2007 évvégén volt 13000ft.) Cikkem elején említést tettem az olajcserérol!

Mindenkinek fehívnám a figyelmét, hogy NEM csak a váltóból kell leengedni az olajat, hanem a konverterbol(citrom, hidraulikus kuplungdob)is. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy miután aknán vagy az autó felemelése és rögzitése után megkeressük a váltó harangot.Mind két estben legyen az autó N fokozatban felemelt állapotban fontos az autó kello rögzítése!!!A váltóharangot ha a hátsó tengely felol nézzük, akkor rácsozást látunk az alján és ennek közepén egy kb 5x5cm-es ablakot.Egy erossebb csavarhúzó segítségével befeszítve kezdjük el tekerni a konvertert egész addig, amíg egy úgyan olyan méretu imbusz csavart nem látunk az ablakon keresztul mint a váltóleereszto.Ha meg van akkor végállomás.Tekerjük ki és engedjük le az olajat.Normális esetben kb.3-4liter olaj jön le belölle.A váltóteknotömítés szetjében található(álltalában) két réz tömítés, na az egyik erre a leereszto csavara való!Ha lejött az olaj tegyük a csavarra az újj réztömítést és tekerjük vissza a csavart(mert drága az olaj).Mindegy, hogy a konverterbol vagy a váltóból engedjük le az olajat, viszont a két helyrol történo leengedés közöt ne inditsuk be az autót!Mert ha a váltóból leengedtük és beinditjuk károsodhat a váltó.Ha a konverterbol engedtük le eloször, akkor meg a váltóban lévo szivattyú újjból olajat nyomhat a konverterbe és kezdhetjük elorol.Feltöltésnél nem kell semmit légteleníteni!Kb 5liter olaj betöltése után inditsuk be és fék nyomása mellett többszor váltogassuk végig az eloválasztó karral mindegyik fokozatot(P,R,N,D,L,S aszem ilyen sorrendeben vannak).Ezután nyomjuk be a rögzítoféket, rakjuk be D fokozatba és nézzük meg az olajszintet a nívópálcán és ha kér még akkor pótoljuk.Akkor jó ha a két jelölés között van mint a motornál.Az olajszintet mindenkép járó motornál nézzük a fent leírtak szerint, mert úgy látszik az optimális olajszint!!!

Még egy jó tanács!Ha autónkkal nem vízszintes területen állunk, akkor ne csak a P fokozattal rögzítsük az autót, hanem használjuk a rögzítoféket vagy fagypontnál éket(egyéb rögzito eszközt) ,mert így tehermentesíteni tudjuk a váltót és a hajtásláncot is, valamint nem fog kellemetlenül nehezen kijönni a P fokozatból és nem fogja egy kemény koppanás kisérni az eloválsztást.
Remélem van olyan akinek a fent leírtakkal tudok segíteni.

A fent leírtak saját tapasztalatok alapján próbáltam írásba önteni.