Olvasóink értékelése: / 27
ElégtelenKitűnő 

Váltóolajcsere automata váltókban

Pipi barátom váltós cikkében nagyon szépen leírta ezt a folyamatot, én megpróbálom egy picit a részletekbe menően leírni, mi hogyan csináltuk.
Az elmélet ugyanez, tehát leengedni az olajat mindenhonnan. Célszerű a művelethez megrendelni a váltóolajszűrőt és felszerelkezni 8-as átmenő csavarokkal (lukas közepű csavarok) valamint rézalátét hegyekkel. Az első olajcsere elvégzésekor nem voltunk túlontúl körültekintőek és kipróbálásra ugyan jó volt a dolog, de itt-ott eresztett.

Szóval, a váltóolajszűrő: én megvettem a gyárit, ára 10-12.000 Ft körül mozog. Cikkszáma függ pár dologtól, de nagy valószínűséggel a 123 270 0098 lesz még akkor is ha a gép a 115 270 0398-at hozza. Ez a szűrőkészlet jó a 722.007 háromsebességes automatákhoz és az összes 4 sebességes automata váltóhoz, 722.100-tól egészen a 722.122-ig. Benne van a gumitömítés és egy zsák alátét is, de az alumíniumok helyett én a rezet ajánlom. A csavarokat azért mondtam beszerzésre, mert ha már itt járunk és leengedünk mindent, akkor célszerű a 90%-ban eresztő hűtőcsövek tömítéseit is kicserélni. Ezek a csavarok pedig nem mai csirkék és egy laza mozdulattal el lehet őket törni, mint ahogyan én azt meg is tettem.



695 váltóolajszűrő (készletben)
706- tömítés a dekli és a váltó közé
710-712-4db deklitartócsavar alátétekkel együtt
699 olajszűrő tartó csavarok



Az olajokról: sima olajcserénél a szükséges mennyiség 5,9 liter körül mozog, teljesen szétszedett és leürített váltóhoz pedig 6,6 liter kell. Már hajdanán sem érték be ezek a finom szerkezetek akármivel, így a minimális előírás az ATF III. olaj. Ezek ára 1800 és 4000 Ft között ingadozik, de az akkori szabványoknak és minőségi előírásoknak tökéletesen megfelel a 2000 Ft árfekvésű is. Vannak nagyon gagyi olajak, azoknak feltűnően alacsony az áruk, inkább kerüljük. Én hihetetlen akciósan jutottam hozzá Texaco olajhoz, az egyetlen eltérés a 4000 Ft-os Castrollal szemben, hogy ennek a végén nem volt gumicső, amit ki lehet húzni, meg a literszámláló ablakocska is lemaradt róla. Szóval a lényeg: ATF III.

Ha csak ellenőrzünk: célszerű 10.000 km-ként megnézni a szintet. Hideg olajnál (20-30 °C) pontosabb mérést kapunk, mint melegnél (kb. 80 °C). A mérést úgy végezzük, hogy beindítjuk a motort, hagyjuk alapjáraton ketyegni 1-2 percig, ezáltal feltöltődik a citrom (vagy ufo, vagy ki minek hívja). A váltó marad P-ben, majd alapjárat mellett pálca kihúz, töröl majd visszadug és megint kihúz. Elég nehéz megállapítani az olajszintet még így is, de a kis rovátkák olajossága sokat segíthet. Meleg olajnál a szintnek a MAX jelzés, azaz a felső rovátka körül kell lennie, hideg olajánál pedig a minimum jelzés alatt 30mm-rel (83 után ez a méret már 12mm-re csökkent a 200 230E 200D 240D és 300D típusoknál, illetve 10mm a 81. szeptember utáni 250 280E és 300TD motoroknál, természetesen ha az eredeti váltócuccok vannak benne)
Ha kevésnek ítéljük az olajat, akkor célszerű rongyokkal kitömködni a nívópálca környékét, mert nagyon tud füstölni a kipufogóleömlőkre folyó váltóolaj. Ezután egy tölcsért behelyezve a nívópálca helyére, elkezdjük beölteni az olajat. Eleinte szépen folyik lefelé, de egy idő után elkezd felgyülemleni, főleg mikor már egy teljes leeresztés után a hűtőbe nyomja előre magát. Ilynekor picit lassabban megy a töltés. Tölcsér mindenképpen jó ha van, anélkül nagyon ügyes kezek kellenek, főleg ha az általam említett hordószájú texacos (nem tesco-s!!!!! :) ) olajat töltjük.

Csere: Az olajat először a váltódekliből engedjük le. Két fajta verzió létezik, az egyik egy imbuszos leeresztős, a másik pedig az, mikor a leeresztőnyílás a nívópálca rögzítése maga. Mindkét esetben értelem szerűen kitekerjük a csavart és jó nagy bödönnel felkészülve várjuk míg kifolyik a cuccos. Amit itt le tudunk engedni, az kb 3-4 liter, ha szépen kifolyik a hűtőből is a cucc, de erre nem sok esély van. Legtöbbször célszerű megnyitni a hűtő csöveit is. E kettő ürítéséhez elég egy 5 literes edény. Miután úgy éreztük, hogy ez megvan, rakjuk N-be a gépet és a főtengelyre helyezett 24-es kulcs segítségével forgassuk a tengelyt addig, míg a váltó alján lévő rács kis ablakában meg nem jelenik egy icipici imbuszcsavar. Ez van mikor nagyobb, van mikor kisebb. Ide már készüljünk egy új edénnyel és kitekerve eresszük le innen is a levet.





1 Drehmomentwandler (ufó, citrom, stb.)
5-6 leeresztőcsavar és alátét



Ha mindezekkel megvagyunk, akkor az ufo kis csavarját vissza is tekerhetjük, kicserélve alatta a tömítést, ha van. Előfordul, hogy ilyen kúpos kialakítása van a dolognak, akkor csak elég megtisztítani, megpolírozni picit a felületeket és visszatekerni. Ezután visszarakhatjuk (ha leszedtük) a hűtő csöveit is. Itt célszerű az összes felületet 1000-es polírpapírral felcsiszolni, mert folyni fog. Az összes alátétet kicseréltem rézre, mindkét oldalát felpolíroztam, majd a hűtőcső csatlakozását szintén mindkét oldalon megpolírtam és a váltón magán a cső helyét detto. Mindezek után kis benzines kezelés a biztonság kedvéért, de csak éppen a zsírtalanítás kedvéért és nem locsolni, majd az egész mehet vissza. A másik csőnél ugyanez a szitu.

Eután nekiláthatunk a szűrőcserének. Négy darab csavar tartja a deklit fent, mindegyik alatt kis háromszög alakú alátétlemez. Vigyázzunk, hogy mint általában a deklik, ezek is tartalmaznak egy ülepítő részt és ha nincsen leeresztő csavarunk, hanem a nívópálcát szedjük ki, akkor magában a tálban még marad jó fél liter olaj. Ezt igen egyszerűen magunkra is boríthatjuk, de sokkal kellemesebb erre előre gondolni, óvatosan leemelni, majd kiönteni. Ha van időnk, akkor várjuk meg míg a leszedés után szépen kicsöpög a váltóból az olaj. 10 perc alatt teljesen el fog állni a csöpögés és a pár darab csavarral rögzített szűrőt le is vehetjük a helyéről. Az újat meg visszatesszük. Nálunk volt rajta ilyen kis takarófólia az egyik oldalon, ezeket természetesen vegyük le róla és vigyázzunk a parafa tömítésekre és egyéb cubehörökre.

Elmossuk ezután a kádat, szépen kipucoljuk, majd a zsírtalanítás jegyében ezt is elmossuk -ha nem is egészen a de a peremét biztosan- egy kis benzinben. Mivel ezek a szerkezetek az autó alján találhatóak, ezért nagy valószínűséggel találkoztak már járdaszegéllyel, és egyéb kiálló tárgyakkal, minek következtében eltekerednek, megfeszülnek. Egészen addig tartják magukat, amíg hozzájuk nem nyúlunk, viszont ha lecsavaroztuk, akkor vége. Ha új deklink van, akkor semmi gáz, de ha régi, akkor szerintem hajtsunk a biztos felé. Nagy hőállóságú tömítőpasztával (nem kipufogópasztával!) kenjük be a frissen vásárolt tömítésünk belsejét, majd nyomjuk rá a dekli kialakított és elmosott peremére (csak egy féle képpen megy rá, mert az egyik oldala kötényes). Ha biztosak vagyunk benne, hogy a felületeink hibátlanok, akkor értelem szerűen a pasztázás elmaradhat. Majd benzines ronggyal törölgessük meg a dekli helyén lévő kis nutot is, majd a tömítőpasztából nyomjuk tele azt is vékonyan. Ezután fogjuk az egészet és visszanyomjuk a helyére. 4db csavar alátéttel együtt vissza és kész is. Jól meghúzzuk, majd visszarakjuk a leeresztőcsavart új tömítéssel, vagy a nívópálcát a hűtőcsöveknél leírt mindentpolírozós módszerrel. Ha így járunk el, akkor szerintem sehol nem fog se könnyezni, se ereszteni a rendszer.

Az alja kész, ugorhatunk a feltöltésre, amit pár bekezdéssel ezelőtt már kitárgyaltunk. Amire vigyázni kell, hogy nem szabad túltölteni az olajat, mert a váltó gallyra megy. Célszerű inkább kevesebbet töltögetni bele mindig és úgy nézegetni. A nívópálca minimum s maximum jele között az eltérés mindössze 3 deciliter, szóval nem nehéz megszaladni. Ha mégis, akkor le kell ereszteni, vagy egy hosszú csővel a nívópálca csövén keresztül kipippantani. Ha kevés olaj van benne és úgy indítjuk be, akkor a szervópumpa feltltésénél is tapasztalható szörcsögős hangot hallunk, ami a szivattyú levegősödését jelenti. Ilyenkor állítsuk le a motort és várjunk pár percet, míg a felhabosodott olaj megnyugszik, majd töltsünk még rá.

Hát kb ennyi az olajcsere és akkor a végére még egy apró automataváltós tanács:
Ne vontassuk az automataváltós autót, csak N fokozatban, maximum 50km/h sebességgel és maximum 120 km távolságra. Ezeket a mennyiségeket nevetve kibírja az autó, de nagyobb igények esetén inkább rakjuk trélerre, vagy kössük le a difinél, mivel a váltó egyes részeinek kenése nem megoldott ilyenkor.